Cambodia Blocks Some Independent News Media Sites: Rights Group

Source : VOA

FILE: A photo of Google Search’s Cambodia website.

Reuters could not open the websites of Radio Free Asia Khmer, Voice of America Khmer and Voice of Democracy on Friday.

Cambodia blocked the websites of some independent media on Friday, a human rights group said, just two days before a general election in which Prime Minister Hun Sen faces almost no challenge to his 33-year-old rule.

Reuters could not reach a government spokesman for comment.Cambodia’s independent media has come under increasing pressure from Hun Sen and his allies ahead of the vote.

The purchase earlier this year of the Phnom Penh Post, an English-language daily, by a Malaysian whose public relations firm lists Hun Sen as a client was labeled by critics a “disaster” for media freedom ahead of the election.

That followed the closure of the Cambodia Daily, another English-language newspaper, after it was ordered to pay millions of dollars in back taxes by the government or face closure. Around 30 radio stations were shut last year.

“For the past several hours it has been confirmed that several Internet Service Providers … and mobile companies … are actively blocking websites of independent, online media radio outlets including Radio Free Asia (RFA), Voice of America (VOA) and Voice of Democracy (VOD) as well as websites of English newspapers,” said Naly Pilorge of the Cambodia-based Licadho human rights group.

“This is the first website censorship since the release of the prakas on media in late May 2018,” she added, referring to government directives in May to block or close websites and social media pages containing content “considered as incitement” or a threat to national security.

Reuters could not open the websites of Radio Free Asia Khmer, Voice of America Khmer and Voice of Democracy on Friday.

Kith Meng, CEO of Mobitel, Cambodia’s leading mobile phone network provider, declined to comment when contacted by Reuters by telephone.

Other mobile providers, including Metfone and Cooltel, could not be reached for comment.

“We are outraged that private companies would block access to certain media while charging full prices for their services,” said Naly Pilorge. “Its neither good business nor in line with international rights or standards.”

The election has been criticized by the United Nations and Western countries as fundamentally flawed after the Supreme Court last year dissolved the main opposition Cambodia National Rescue Party (CNRP) over accusations of plotting to topple the government. Its leader, Kem Sokha, was imprisoned for treason.

The party, which only narrowly lost the 2013 election, denied the accusation and most CNRP leaders have since fled abroad, leaving no significant competitor to Hun Sen’s party.

Supporters of Hun Sen on Friday took to the streets in a last day of boisterous electoral campaigning.

Of the 19 other parties standing on Sunday, none are strongly critical of Hun Sen or the government. Smaller parties together won less than seven percent of the vote in 2013.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s